We vinden het van groot belang dat je bij ons op school als leerling zo veilig mogelijk online kunt werken. Je kunt daar zelf aan meewerken door de richtlijnen in dit overzicht te volgen. Volg je ze niet dan breng je jezelf of anderen op school in gevaar en je zult daar op worden aangesproken.

Lees de richtlijnen goed door.

Internet en e-mail

1. Je gebruikt internet om informatie te zoeken over een onderwerp of opdracht voor school.
  2. Je vraagt toestemming van je juf of meester, als je:
  • een online game wilt spelen,
  • persoonlijke gegevens (naam, adres en telefoonnummer) moet invullen op een website,
  • bestanden wilt downloaden of delen,
  • een e-mail wilt versturen.
  1. Je houdt wachtwoorden alleen voor jezelf.
  2. Je logt alleen in onder je eigen account.
  3. Je zet altijd je (eigen) naam onder berichtjes.
  4. Je gaat voorzichtig om met mails die je niet vertrouwt, of waarvan je de afzender niet kent. Bij twijfel klik je geen linkjes aan.
  5. Je vertelt het direct aan je juf of meester als je informatie tegenkomt die je niet prettig vindt of waarvan je weet dat dat niet hoort.
  6. Je weet bij wie je op school en buiten school terecht kunt als je iets onprettigs hebt meegemaakt op het internet waarbij je je niet veilig voelt.
  7. Je zoekt op internet niet met zoekwoorden die te maken hebben met grof taalgebruik, agressie, seks of discriminatie.
  8. Je bekijkt informatie op internet kritisch, want je weet dat er veel nepnieuws op internet staat. Als je het niet zeker weet, vraag je het je juf of meester.

Sociale media

Sociale media gebruik je zonder andere personen of de school te schaden. Dat lukt je als je de volgende richtlijnen volgt:

1. Je plaatst op sociale media alleen foto’s en video’s van een ander, of verhalen over die ander, als die ander jou daarvoor toestemming geeft.
  2. Je plaatst geen kwetsende foto’s, video’s, verhalen of opmerkingen op sociale media. Ook gebruik je geen grove taal.
  3. Je doet niet mee aan pesten via WhatsApp of andere apps en programma’s. Als je nare berichten ontvangt van iemand, dan vertel je dit op school of thuis.
  4. Als je iemand niet begrijpt via WhatsApp of andere berichten, dan vraag je hem of haar rechtstreeks om verduidelijking.
  5. Je gaat zorgvuldig om met je eigen persoonlijke gegevens. Je beseft dat je altijd terug te
    vinden bent op internet.

ICT-apparatuur

Het gebruik van computers en het netwerk moet passen binnen de doelstellingen van de school. Dit houdt in dat er alleen werk op wordt gedaan dat met school te maken heeft. De ICT-apparatuur op school (computer, laptop, tablet, 3D-printer, digibord, scanner, enz.) is duur, daarom moet je hier voorzichtig mee omgaan. Volg deze richtlijnen.

1. Je gebruikt alleen ICT-apparatuur, software en apps wanneer je juf of meester daar toestemming voor heeft gegeven. Dat geldt ook voor meegebrachte smartphones, tablets, spelcomputers, enz.
  2. Je gaat voorzichtig om met de ICT-apparatuur van school die je mag gebruiken.
  3. Je gebruikt geen meegebrachte USB-sticks van thuis in ICT-apparatuur van de school. Is dit toch echt nodig, dan vraag je het eerst aan je juf of meester.
  4. Je downloadt of installeert geen software, spelletjes, films of muziek zonder toestemming van je juf of meester.
  5. Je maakt geen misbruik van het schoolnetwerk.
  6. Je wijzigt niets aan de instellingen op de ICT-apparatuur van school. Denk aan het bureaublad, de bureaubladachtergrond, het startmenu, opstartbestanden enz. zonder toestemming van de juf of meester.
  7. Je weet dat je zelf of je ouders mogelijk de kosten moet(en) betalen die het gevolg zijn van het niet zorgvuldig omgaan met ICT-apparatuur door jou.

Mobiele telefoons en smartwatches

1. Breng je een mobiele telefoon, smartwatch, tablet of laptop mee naar school dan is dat voor eigen risico. Alleen met toestemming van je juf of meester mag je eigen apparaten onder schooltijd gebruiken.
  2. Je mobiele telefoon is standaard uit in de school.
  3. Een smartwatch gebruik je tijdens de les alleen als horloge , dus om de tijd te weten. Als je de richtlijnen niet volgt, dan kan je mobiele telefoon, smartwatch of ander apparaat worden ingenomen. De juf of meester beslist dan over het weer terugkrijgen van dit apparaat.