Het afvalproject was een groot succes!

Het afvalproject was een groot succes. Eerst hebben we in de klas een interessante gastles gekregen van Daan Strang waarin hij vertelde over zijn clean-up tours langs de stranden en zijn 365 clean-up tour waar hij dit jaar mee bezig is. Hij legde uit wat ploggen is: het oprapen en opruimen van zwerfafval terwijl je gaat wandelen, joggen, fietsen, hiken, reizen of gewoon beweegt tussen huis en school/werk. Ook kregen we informatie over de hoeveelheid plastic die zich in de oceanen en zeeën bevindt. Met behulp van foto’s en filmpjes werd het een levendige gastles. Tot slot gingen we naar buiten met vuilniszakken, speciale plogsacks, prikstokken, handschoenen en een heleboel enthousiasme. In gemixte groepjes van zes of zeven kinderen gingen we opruimen in de wijk. We vonden van alles. We beseften hoeveel afval er eigenlijk te vinden is als je er op let.

Alles ging mee in de vuilniszakken: van lege blikjes tot plastic zakjes, van glazen flessen tot kartonnen bekertjes. Er werden zelfs volle pakken sap, dichte potjes kauwgom, deobussen en een halve fiets in de bosjes gevonden. Iedereen hielp vandaag heel actief mee en alle kinderen deden het met plezier. Uiteindelijk hebben we met elkaar 46,65 kg afval opgehaald! Meer dan 1 kg per persoon dus! Er is nog een groepsfoto gemaakt en een stukje geschreven voor de krant. Als het goed is, komt dit in het AD en het Groot Hellevoet. Het was een leuke, leerzame, actieve dag. Wij willen Daan Strang en alle mensen die geholpen hebben heel erg bedanken!